“Ik begin mijn werkdag altijd vroeg, dus om vier uur ‘s middags klap ik mijn laptop dicht en leg hem pontificaal ergens anders neer. Dat kleine ritueel voelt als afsluiting van de dag”, vertelt ondernemer Celine Charlotte van ‘t Wout in de Business Break Podcast.

Volgens haar co-host neuropsycholoog Mark Tigchelaar is dat iets waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen. “De grens tussen werk en privé zijn door het thuiswerken ontzettend aan het vervagen, daardoor hebben veel mensen het idee dat ze de hele dag ‘aan’ moeten staan. Zeker als je ‘s avonds ook nog een mailtje krijgt van een net iets te enthousiaste collega. Uit betrokken of beleefdheid ga je het toch lezen, en daardoor maak je stiekem lange dagen.”

Het is een uitdaging die Michiel de Lugt van BK ingenieurs ook tegenkomt. ‘Je gaat makkelijk langer door bij thuiswerken. Hoe bewaak ik de juiste balans tussen werk en privé?’, vraagt de gezamenlijke klant van Vodafone Business en haar Business Partner WilroffReitsma en Partners zich af.

Celine Charlotte van ‘t Wout en Mark Tigchelaar geven onder andere antwoord op de vragen:

  • Bestaat de werk-privébalans überhaupt?
  • Wanneer kan ik het beste stoppen met werken op een werkdag?
  • Hoe kom ik thuis uit mijn werkmodus?
  • Hoeveel uur zou ik idealiter moeten werken in de week?
  • Welke apps en tools kunnen mij helpen?

Luister hieronder de voorlopig laatste aflevering van de Business Break Podcast van Vodafone Business – de verbinder van flexibel werkend Nederland – en Business Insider.

Meer lezen over slimmer werken-cases en tips van Mark en Celine Charlotte?

Download het e-book bij deze podcast voor verdieping. Hierin vind je de belangrijkste tips van Celine Charlotte en Mark én cases van ondernemingen die met behulp van Vodafone Business en haar Business Partners flexibel gingen werken of nieuwe producten lanceerden tijdens COVID-19.

Download het e-book hier!

Al meer dan 14.000 ondernemers en leidinggevenden volgden een cursus rond ondernemen en productiviteit bij Celine Charlotte van ‘t Wout. Mark Tigchelaar verkocht meer dan 100.000 exemplaren van zijn boeken over onder andere focus.